Door Claudia Doesburg, bestuurder VNK en SKVR

Kunst en cultuur worden vaak als toetje gezien. De dag nog even afsluiten met een leuke dansles, een liedje tussendoor, knutselen met herfstbladeren, noem maar op. Maar als je het omdraait en ervan uitgaat dat kunsten en cultuur als motor van de ontwikkeling kunnen werken, krijgen deze activiteiten opeens een hele andere betekenis.

Hoe zet je bijvoorbeeld muziek en bewegen in om een bijdrage te leveren aan de taal-en sociaalemotionele ontwikkeling van het jonge kind?

In Rotterdam heeft de gemeente ervoor gekozen om een pilot te ondersteunen waarin kunstvakdocenten ingezet worden naast pedagogisch medewerkers. Zij verzorgen wekelijks muziek- en dansactiviteiten. De inhoud van de activiteiten wordt afgestemd met de pedagogisch medewerkers en sluit aan op de VVE methode die gebruikt wordt in de groep. Alle kunstvakdocenten krijgen een voorschoolse educatie training om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van het jonge kind.

De pilot (zie ook de link in de infographic) wordt gevolgd door het CED. Het eerste jaar heeft de CED groep een literatuuronderzoek gedaan en interviews afgenomen met kunstvakdocenten en pedagogisch medewerkers. Vanuit de literatuur weten we dat muziek- en bewegingseducatie invloed heeft op de taalontwikkeling en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.

Maar wat is de toegevoegde waarde van de samenwerking tussen kunstvakdocenten en pedagogisch medewerkers voor die ontwikkeling en de betrokken professionals?

Vanuit het onderzoek blijkt dat beide professionals zien dat de kinderen veel plezier beleven aan de activiteiten. En de professionals worden bewuster van het eigen handelen, geven aan wederzijds te leren en meer werkplezier te ervaren. Het structurele en gestructureerde karakter is daarbij een hele belangrijke factor. Pedagogisch medewerkers geven aan dat het muziek- en bewegingsonderwijs vroeger veel meer deel uitmaakte van hun dagelijks handelen, maar dat is op de achtergrond geraakt. Zij zien grote voordelen van het samenwerken met de kunstvakdocent en ervaren bij de kinderen meer zelfverzekerdheid, groei op taalontwikkeling maar vooral ook meer rust en samenhorigheid in de groep. Mooie uitkomsten zo na het eerste jaar.  Verschillende expertises rondom het kind verrijken niet alleen het kind maar ook de professionals!

‘Samenwerken aan een nieuwe wereld van opvang & onderwijs’🍀