VAN PEUTER NAAR KLEUTER: VAN KINDEROPVANG NAAR BASISSCHOOL

Er is een ingewikkelde breuk, midden in de ontwikkelingsperiode van het jonge kind (van 2 tot 6 jaar): de overgang van kinderopvang naar school. Om de ontwikkelingskansen van deze kinderen te bevorderen, is het belangrijk dat kinderopvang en onderwijs nauw samenwerken. Zodat geen kind stilstaat of terugvalt in zijn ontwikkeling.

Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen.
De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs (hierna ‘onderwijs’) aan (de groepsgrootte, de verplichting tot een eigen (af te sluiten) stamgroepruimte en de bkr). Een structurele peuter-kleutergroep waarbij deze kinderen de hele dag gezamenlijk in een groep verblijven, is op dit moment wettelijk niet mogelijk. In de praktijk zijn in Nederland op veel plekken wel al peuterkleutergroepen buiten de wettelijke kaders. Hier wordt verschillend mee omgegaan. Meestal geeft de GGD de overtreding door aan de gemeente. Afhankelijk van de instelling en samenwerkingsrelatie met de gemeente, wordt de peuterkleutergroep (tijdelijk) gedoogd, soms in het beleid opgenomen, maar er wordt ook op gehandhaafd.

Op dit congres is er ruim aandacht voor dit vanuit de VNK:
* Brenda Best en Marianne Betjes vertellen vanuit Blosse de kansen en uitdagingen bij de opzet van een peuterkleutergroep: zie hier
* Berry Tielbeke, Kinderopvang Solidoe vertelt over IKC Het Duet in Uithoorn;  Kinderopvang Solidoe heeft samen met basisonderwijs Wijzer Aan De Amstel een peuter/kleutergroep gerealiseerd.
* En over de doorgaande lijn presenteert Simon Hayeen een zelfevaluatie-instrument in de kinderopvang en in de onderbouw van het primair onderwijs om in elkaar verbonden te worden om de doorgaande lijn te faciliteren.

Voor meer informatie en aanmelden ga je naar de website van het congres.

Zien we jou ook daar?

‘Samenwerken aan de nieuwe wereld van opvang & onderwijs’🍀