Weblinks
De VNK heeft hier diverse weblinks naar interessante sites bijeen gebracht. Het helpt je in je zoektocht naar meer (achtergrond)informatie over het jonge kind, de kinderopvang, het basisonderwijs en kindcentrum. Je vindt lectoraten, filmpjes, informatieve pagina’s over onderzoeken. Deze pagina wordt regelmatig aangevuld met nieuwe interessante links.
Wil je zelf gevonden worden omdat je vergelijkbare informatie wilt delen via de VNK? Meld je site dan ter beoordeling aan bij het VNK-secretariaat.

Organisatie | Link | Omschrijving |
---|---|---|
BMK | Samenwerking scholen - kinderopvang | In Integrale Kindcentra (IKC) zijn de visie op ontwikkeling en voorzieningen geïntegreerd |
BMK | Rapporten, adviezen & onderzoek | Rapporten, adviezen en onderzoek m.b.t. kinderopvang en het jonge kind |
BMK | Pedagogenplatform | Ons pedagogenplatform is visionair zoals onze leden zijn en informatief zoals je dat mag verwachten van je branchevereniging kinderopvang |
Education Warehouse | Gelijke kansen in de klas | Praktijkverhalen uit de praktijk, o.a. kindcentrum, kinderopvang en basisonderwijs. |
Erasmus | Kinderopvang voor alle kinderen | Kinderopvang voor alle kinderen: draagt bij aan schoolprestaties, maar heeft een beperkt effect op het verminderen van sociaaleconomische ongelijkheden |
Expertisecentrum Jonge Kind | Samenwerking met lectoraten Jonge Kind | Alles over het jonge kind vanuit samenwerking en verschillende lectoraten. |
Fontys - lectoraat | Samenlevingspedagogiek | Opvoeden betreft het introduceren en uitnodigen van kinderen in een gedeelde wereld; in samen leven zou je kunnen zeggen. Democratie is een samenlevingsvorm die een samen-leven van mensen met al hun verschillende belangen, perspectieven en ervaringen nastreeft. Het onderzoeksgebied van dit lectoraat. |
Fontys - lectoraat | Opvoeden voor de toekomst | Het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst heeft als missie om bij te dragen aan een veilig, positief en minder competitief opvoedklimaat: thuis, op school, op straat en online, zodat alle kinderen en jongeren gezond en gelukkig kunnen opgroeien. |
GGD-GHOR | Kinderopvang | Brancheorganisatie voor GGD'en en daarmee het toezicht op kinderopvang. |
HAN - lectoraat | Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp | Professionals in de jeugdzorg werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Ons lectoraat focust op samenwerkingsvraagstukken in jeugd- en opvoedhulp. |
HBO Kennisbank | HBO Kennisbank Kinderopvang | Onderzoeken e.d. over kinderopvang |
HBO Kennisbank | HBO Kennisbank Kindcentrum | Onderzoeken e.d. over kindcentrum |
Hoge School Rotterdam - lectoraat | Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving | Dit lectoraat is tot stand gekomen in samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen PCBO Rotterdam-Zuid en BOOR. Het lectoraat richt zich op kennisontwikkeling voor de beroepspraktijk en het hoger onderwijs om toekomstige professionals |
Hoge School Leiden - lecturaat | Natuur en Ontwikkeling Kind | De natuur biedt kinderen bewezen ontwikkelingskansen. Toch verdwijnt ze steeds meer uit kinderlevens. Onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind wil laten zien dat een natuurrijke omgeving een voedende, pedagogische ruimte is |
HvA Amsterdam | Research Database | Zoek op jonge kind, kindcentrum, onderwijs e.d. |
HvA Amsterdam - lectoraat | Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding | Leraren en pedagogen spelen een centrale rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het lectoraat richt zich op de pedagogische facetten van zowel de opvoedingspraktijk als de onderwijskundige praktijk met aandacht voor de superdiversiteit van de grootstedelijke regio. |
IPABO - lectoraat | Jonge Kind | Het lectoraat Jonge kind richt zich op de rol van spelen in onderwijs en educatie aan jonge kinderen tussen 2,5 en 8 jaar. |
Kennisrotonde | Kennisrotonde | Dit online loket van het NRO is in het leven geroepen om al uw onderwijsvragen wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden. U kunt zelf een vraag stellen, maar ook naar hartenlust grasduinen door de flinke database met o.a. onderzoeken. |
Kohnstamm Instituut | Kindcentrum | Resultaten van zoekcriterium: kindcentrum |
Kohnstamm Instituut | Kinderopvang | Kinderopvang is een breed begrip en is actueel op terreinen zoals pedagogische kwaliteit van de opvang, opvoeding, onderwijs en samenwerking tussen scholen en opvang. |
Met andere ogen | Kinderopvang, onderwijs, zorg en jeugd voor betere ontwikkelkansen | Met Andere Ogen is een netwerk van leden uit onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang dat bijdraagt aan het vergroten van de ontwikkelkansen van kinderen. |
NJi | Pedagogische basis | Een stevige pedagogische basis stimuleert de ontwikkeling van kinderen en ondersteunt ouders en opvoeders bij het opvoeden. Het draagt bij aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien en helpt bij het omgaan met alledaagse opvoedvragen. Wat weten we over de pedagogische basis en hoe kunnen we deze versterken? |
NJi | Ontwikkeling | Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen tempo en eigen manier. In de ontwikkeling doorlopen kinderen verschillende stappen in kinderopvang en onderwijs. Ze leren in elke ontwikkelfase nieuwe dingen en laten ander gedrag zien. |
Onderwijsinspectie | Onderwijsinspectie | Alles over het toezicht van de onderwijsinspectie |
Onderwijsinspectie | Kinderopvang | Kinderen hebben het recht om zich te ontwikkelen in een veilige omgeving. De gemeenten hebben, om dat te bereiken, taken van de Rijksoverheid rond vve gekregen. De inspectie houdt hier interbestuurlijk toezicht op. |
PACT voor Kindcentra | Youtube | Filmpjes verzameld door PACT voor kindcentra |
Paul Leseman UU | Paul Leseman | Hoogleraar Sociale Wetenschappen, Educatie en Pedagogiek en Pedagogiek in Diverse Samenlevingen |
Pauline Slot UU | Pauline Slot UU | Universitair docent , Sociale Wetenschappen, Educatie en Pedagogiek en Pedagogiek in Diverse Samenlevingen |
Rijksoverheid | Basisonderwijs | Wettelijke informatie over basisonderwijs |
Rijksoverheid | Kinderopvang | https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang |
Ruben Fukkink UvA | Ruben Fukkink UvA | Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programme group: Preventive Youth Care rond de ontwikkeling van jonge kinderen en kinderopvang |
Saxion - lectoraat | Lectoraat Jonge Kind Educatie | Het lectoraat ondersteunt besturen en scholen bij visieontwikkeling op onderwijs aan het jonge kind en ondersteunt onderbouwleerkrachten bij hun handelen. |
Saxion Lectoraat | Vernieuwend Onderwijs | Het lectoraat vertaalt onderzoeksresultaten naar concrete oplossingen voor het onderwijs en draagt bij aan de kennis en het denken over onderwijsvernieuwingen |
SLO | Publicaties Jonge Kind | SLO heeft in de afgelopen jaren diverse publicaties ontwikkeld die op verschillende gebieden het onderwijs aan jonge kinderen ondersteunen. Hieronder vind je een overzicht van beschikbare publicaties. |
Rachel Verheijen-Tiemstra Tias | Rachel Verheijen-Tiemstra Tias | Adjunct Professor Inclusief Leiderschap in de onderwijs- en publieke sectoren. |
VNG | Kindcentra | Gemeenten moeten aan elk kind toegankelijke voorschoolse voorzieningen bieden. Een belangrijke rol daarbij speelt het integrale kindcentrum. |
VNK | artikelen en Publicaties | Diverse (wetenschappelijke) artikelen, publicaties, incl. 'PACT voor kindcentra', over het jonge kind, kinderopvang, onderwijs en het kindcentrum. |
VNK | Praktijkverhalen | Diverse ervaringen uit de praktijk van de kinderopvang, het onderwijs en het kindcentrum. |
VNK | Dashboard Kindcentra | Een overzicht van besturen met kindcentra en kindcentrum, tevens praktijkverhalen |
VTOI-NVTK | VTOI-NVTK | VTOI-NVTK is hét platform dat alle toezichthouders uit de sectoren kinderopvang en onderwijs bij elkaar brengt |
Zuyd - lectoraat | Interprofessionele Samenwerking in de Wijk | Het bijzonder lectoraat Interprofessionele Samenwerking in de Wijk wil een bindmiddel zijn in wijken op het gebied van zorg, welzijn, kinderopvang en onderwijs. |
BMK Samenwerking scholen - kinderopvang In Integrale Kindcentra (IKC) zijn de visie op ontwikkeling en voorzieningen geïntegreerd |
BMK Rapporten, adviezen & onderzoek Rapporten, adviezen en onderzoek m.b.t. kinderopvang en het jonge kind |
BMK Pedagogenplatform Ons pedagogenplatform is visionair zoals onze leden zijn en informatief zoals je dat mag verwachten van je branchevereniging kinderopvang |
Education Warehouse Gelijke kansen in de klas Praktijkverhalen uit de praktijk, o.a. kindcentrum, kinderopvang en basisonderwijs. |
Erasmus Kinderopvang voor alle kinderen Kinderopvang voor alle kinderen: draagt bij aan schoolprestaties, maar heeft een beperkt effect op het verminderen van sociaaleconomische ongelijkheden |
Expertisecentrum Jonge Kind Samenwerking met lectoraten Jonge Kind Alles over het jonge kind vanuit samenwerking en verschillende lectoraten. |
Fontys - lectoraat Samenlevingspedagogiek Opvoeden betreft het introduceren en uitnodigen van kinderen in een gedeelde wereld; in samen leven zou je kunnen zeggen. Democratie is een samenlevingsvorm die een samen-leven van mensen met al hun verschillende belangen, perspectieven en ervaringen nastreeft. Het onderzoeksgebied van dit lectoraat. |
Fontys - lectoraat Opvoeden voor de toekomst Het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst heeft als missie om bij te dragen aan een veilig, positief en minder competitief opvoedklimaat: thuis, op school, op straat en online, zodat alle kinderen en jongeren gezond en gelukkig kunnen opgroeien. |
GGD-GHOR Kinderopvang Brancheorganisatie voor GGD'en en daarmee het toezicht op kinderopvang. |
HAN - lectoraat Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp Professionals in de jeugdzorg werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Ons lectoraat focust op samenwerkingsvraagstukken in jeugd- en opvoedhulp. |
HBO Kennisbank HBO Kennisbank Kinderopvang Onderzoeken e.d. over kinderopvang |
HBO Kennisbank HBO Kennisbank Kindcentrum Onderzoeken e.d. over kindcentrum |
Hoge School Rotterdam - lectoraat Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving Dit lectoraat is tot stand gekomen in samenwerking met de Rotterdamse schoolbesturen PCBO Rotterdam-Zuid en BOOR. Het lectoraat richt zich op kennisontwikkeling voor de beroepspraktijk en het hoger onderwijs om toekomstige professionals |
Hoge School Leiden - lecturaat Natuur en Ontwikkeling Kind De natuur biedt kinderen bewezen ontwikkelingskansen. Toch verdwijnt ze steeds meer uit kinderlevens. Onderzoeksgroep Natuur en Ontwikkeling Kind wil laten zien dat een natuurrijke omgeving een voedende, pedagogische ruimte is |
HvA Amsterdam Research Database Zoek op jonge kind, kindcentrum, onderwijs e.d. |
HvA Amsterdam - lectoraat Pedagogische Functie van Onderwijs en Opvoeding Leraren en pedagogen spelen een centrale rol in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het lectoraat richt zich op de pedagogische facetten van zowel de opvoedingspraktijk als de onderwijskundige praktijk met aandacht voor de superdiversiteit van de grootstedelijke regio. |
IPABO - lectoraat Jonge Kind Het lectoraat Jonge kind richt zich op de rol van spelen in onderwijs en educatie aan jonge kinderen tussen 2,5 en 8 jaar. |
Kennisrotonde Kennisrotonde Dit online loket van het NRO is in het leven geroepen om al uw onderwijsvragen wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden. U kunt zelf een vraag stellen, maar ook naar hartenlust grasduinen door de flinke database met o.a. onderzoeken. |
Kohnstamm Instituut Kindcentrum Resultaten van zoekcriterium: kindcentrum |
Kohnstamm Instituut Kinderopvang Kinderopvang is een breed begrip en is actueel op terreinen zoals pedagogische kwaliteit van de opvang, opvoeding, onderwijs en samenwerking tussen scholen en opvang. |
Met andere ogen Kinderopvang, onderwijs, zorg en jeugd voor betere ontwikkelkansen Met Andere Ogen is een netwerk van leden uit onderwijs, zorg, jeugdhulp en kinderopvang dat bijdraagt aan het vergroten van de ontwikkelkansen van kinderen. |
NJi Pedagogische basis Een stevige pedagogische basis stimuleert de ontwikkeling van kinderen en ondersteunt ouders en opvoeders bij het opvoeden. Het draagt bij aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien en helpt bij het omgaan met alledaagse opvoedvragen. Wat weten we over de pedagogische basis en hoe kunnen we deze versterken? |
NJi Ontwikkeling Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen tempo en eigen manier. In de ontwikkeling doorlopen kinderen verschillende stappen in kinderopvang en onderwijs. Ze leren in elke ontwikkelfase nieuwe dingen en laten ander gedrag zien. |
Onderwijsinspectie Onderwijsinspectie Alles over het toezicht van de onderwijsinspectie |
Onderwijsinspectie Kinderopvang Kinderen hebben het recht om zich te ontwikkelen in een veilige omgeving. De gemeenten hebben, om dat te bereiken, taken van de Rijksoverheid rond vve gekregen. De inspectie houdt hier interbestuurlijk toezicht op. |
PACT voor Kindcentra Youtube Filmpjes verzameld door PACT voor kindcentra |
Paul Leseman UU Paul Leseman Hoogleraar Sociale Wetenschappen, Educatie en Pedagogiek en Pedagogiek in Diverse Samenlevingen |
Pauline Slot UU Pauline Slot UU Universitair docent , Sociale Wetenschappen, Educatie en Pedagogiek en Pedagogiek in Diverse Samenlevingen |
Rijksoverheid Basisonderwijs Wettelijke informatie over basisonderwijs |
Rijksoverheid Kinderopvang https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang |
Ruben Fukkink UvA Ruben Fukkink UvA Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen, Programme group: Preventive Youth Care rond de ontwikkeling van jonge kinderen en kinderopvang |
Saxion - lectoraat Lectoraat Jonge Kind Educatie Het lectoraat ondersteunt besturen en scholen bij visieontwikkeling op onderwijs aan het jonge kind en ondersteunt onderbouwleerkrachten bij hun handelen. |
Saxion Lectoraat Vernieuwend Onderwijs Het lectoraat vertaalt onderzoeksresultaten naar concrete oplossingen voor het onderwijs en draagt bij aan de kennis en het denken over onderwijsvernieuwingen |
SLO Publicaties Jonge Kind SLO heeft in de afgelopen jaren diverse publicaties ontwikkeld die op verschillende gebieden het onderwijs aan jonge kinderen ondersteunen. Hieronder vind je een overzicht van beschikbare publicaties. |
Rachel Verheijen-Tiemstra Tias Rachel Verheijen-Tiemstra Tias Adjunct Professor Inclusief Leiderschap in de onderwijs- en publieke sectoren. |
VNG Kindcentra Gemeenten moeten aan elk kind toegankelijke voorschoolse voorzieningen bieden. Een belangrijke rol daarbij speelt het integrale kindcentrum. |
VNK artikelen en Publicaties Diverse (wetenschappelijke) artikelen, publicaties, incl. 'PACT voor kindcentra', over het jonge kind, kinderopvang, onderwijs en het kindcentrum. |
VNK Praktijkverhalen Diverse ervaringen uit de praktijk van de kinderopvang, het onderwijs en het kindcentrum. |
VNK Dashboard Kindcentra Een overzicht van besturen met kindcentra en kindcentrum, tevens praktijkverhalen |
VTOI-NVTK VTOI-NVTK VTOI-NVTK is hét platform dat alle toezichthouders uit de sectoren kinderopvang en onderwijs bij elkaar brengt |
Zuyd - lectoraat Interprofessionele Samenwerking in de Wijk Het bijzonder lectoraat Interprofessionele Samenwerking in de Wijk wil een bindmiddel zijn in wijken op het gebied van zorg, welzijn, kinderopvang en onderwijs. |