Samen werken aan een stevige basis!
Om beter te begrijpen hoe deze samenwerkingen eruitzien en wat de effecten zijn, hebben Andersson Elffers Felix (AEF) en DUO Onderwijsonderzoek & Advies in opdracht van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een uitgebreid onderzoek uitgevoerd.

Onderzoeksteam Andersson Elffers Felix met Robin Groen, Irene van de Hoef, Sander Geurts, Jolien van der Vegt, Aris van Veldhuisen en vanuit DUO Onderwijsonderzoek & Advies: Aart van Grootheest, Sofie Hoving, Vera van Rossum, en Marjolein Nadorp met externe expert: Jasper Sluijs (Universiteit Utrecht) richtte zich op een aantal hoofdvragen:

  • Welke samenwerkingsvormen tussen kinderopvang en basisscholen zijn er en in welke mate komen ze voor?
  • In hoeverre dragen de verschillende vormen van samenwerking tussen kinderopvang en basisscholen (of aspecten van deze samenwerking), inclusief wanneer basisscholen zelf kinderopvang aanbieden, bij aan een ongelijk speelveld op de kinderopvangmarkt of kunnen ze daartoe bijdragen?
  • Hoe ervaren de verschillende partijen de gelijkwaardigheid tussen onderwijs en kinderopvang in de samenwerking?
Binnen de VNK weten we het antwoord op deze vragen. De aanbevelingen uit het rapport bevestigt de praktijk van de leden van de VNK.
Samenwerking
  • Stimuleer en faciliteer vanuit de ministeries van OCW en SZW bredere samenwerking tussen sectoren en bevorder synergie in wet- en regelgeving.
  • Benut een eventuele aankomende stelselwijziging om samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang te versterken en knelpunten aan te pakken.
Waarborgen van een gelijk speelveld
  • Zorg als stelselverantwoordelijken voor verduidelijking van verrekeningspraktijken door heldere richtlijnen op te stellen.
  • Benut de verplichte openbare selectieprocedures voor het stimuleren van inhoudelijk sterke samenwerkingen tussen kinderopvang en onderwijs.
  • Scholen streef naar transparante en deugdelijke selectieprocedures bij het kiezen van een samenwerkingspartner.
  • Zorg als organisatie, zowel basisschool als kinderopvang, dat de verrekenpraktijken op orde zijn.
Gelijkwaardigheid
  • Versterk wederzijds begrip en samenwerking door het verankeren van kennis over de rollen en verantwoordelijkheden van de andere sector in de opleidingen.
  • Heb ook als gemeente aandacht voor een gelijkwaardige positie voor de kinderopvang.
  • Maak het opstellen van ‘huwelijkse voorwaarden’ standaardpraktijk bij nieuwe samenwerkingen.
  • Zorg als scholen voor een meer gelijkwaardige relatie met kinderopvang.
De VNK hoopt dan ook dat de aanbevelingen vanuit dit rapport wordt opgepakt door de ministeries in het belang van de sector en ALLE kinderen!
Bouw jij mee?
Word lid en zorg dat de stevige basis steeds nadrukkelijker inzichtelijk wordt voor de politiek.

‘Samenwerken aan de nieuwe wereld van opvang & onderwijs’🍀

X

Zoeken: