De verkiezingen zijn alweer even achter de rug en er is een signaal gegeven. Kort samengevat lijkt dit vooral te gaan over dat er dingen anders moeten.

Opvang en onderwijs als basisvoorziening lijken niet de grootste prioriteit te hebben. Ondertussen loopt het personeelstekort op en zijn we opzoek naar alternatieven voor de professional die we niet meer kunnen vinden.

Eén van deze manieren is de techniek en het gepersonaliseerd leren.

Dit zou gevaarlijk kunnen zijn voor de democratie zeggen sommigen. Dit is gebaseerd op zorgen over verschillende aspecten van dit ontwikkelmodel. Hoewel gepersonaliseerd leren veel voordelen kan bieden, zijn er ook potentiële risico’s. Opnieuw is ook hier een lijn naar de noodzaak van kansen gelijkheid.

Enkele zorgen zijn:

  1. Sociale ongelijkheid:

Gepersonaliseerd leren kan leiden tot grotere ongelijkheid als gevolg van de nadruk op individuele vooruitgang. Kinderen met toegang tot meer middelen en ondersteuning zouden kunnen profiteren, terwijl anderen achterop raken. Dit kan de bestaande ongelijkheden in het onderwijs vergroten.

  1. Filterbubbels en beperkte blootstelling aan diversiteit:

Gepersonaliseerde leersystemen gebruiken vaak algoritmen om leerinhoud aan te passen aan de interesses en vaardigheden van individuele studenten. Dit kan ertoe leiden dat kinderen alleen worden blootgesteld aan informatie die overeenkomt met hun bestaande opvattingen, waardoor ze minder worden blootgesteld aan diverse perspectieven en meningen.

  1. Vermindering van collectieve ervaringen:

Gepersonaliseerd leren legt de nadruk op individuele vooruitgang en prestaties, wat de collectieve ervaring van het leren en samenwerken in een groep zou kunnen verminderen. Dit kan op zijn beurt het vermogen van kinderen om samen te werken en effectief deel te nemen aan een democratische samenleving beïnvloeden.

  1. Verlies van algemene kennis en waarden:

Een te sterke focus op gepersonaliseerd leren kan ten koste gaan van het verwerven van gemeenschappelijke kennis, waarden en culturele achtergronden die nodig zijn voor een goed functionerende democratie.

Het is belangrijk op te merken dat de implementatie van gepersonaliseerd leren niet inherent gevaarlijk is voor de democratie, maar dat deze risico’s aandacht verdienen bij het ontwerpen van een gepersonaliseerd leersysteem.

Met de juiste inbedding en begeleiding kan gepersonaliseerd leren worden aangepast om rekening te houden met deze zorgen en de democratische waarden te versterken.

Laat het een pleidooi zijn om naast de technologie te blijven inzetten op de kindprofessional vanuit de overtuiging dat die er toe doet! Samenwerken in een gefuseerde organisatie van opvang en onderwijs kan hierin zeker van betekenis zijn.

Samen leren is van grote betekenis en draagt niet alleen bij aan onze samenleving van de toekomst maar ook aan ontwikkeling passend bij de wereld van morgen.

Hoe je dit samen kunt doen?

Neem gerust eens contact op met VNK.

‘Samenwerken aan een nieuwe wereld van opvang & onderwijs’ 🍀